HEM LÄDERVERKSTADEN FÖNSTERVERKSTADEN KONTAKT OCH INFORMATION
  Historiskt Fritid Häst Hästutrustningens historia Skötseltips

Hästutrustningens historia

Hästen har som bekant använts i krigiska syften. Detta har medfört en utveckling av militära sadlar, selar och klövjeväskor som har fortsatt ända in i våra dagar. Då det var viktigt att soldaten kom fram till slagfältet snabbt med den tidens mått mätt och dessutom var i stridbart skick, har arméerna runt om i världen förbättrat utrustningen till väl fungerande enheter. Efter avhästningen och utförsäljningen av materielen i Sverige på 1960-talet är det numera svårt att få tag på denna utmärkta utrustning som enligt min mening är det bästa som utvecklats för häst och som med fördel kan användas till långfärder och körning i skog och mark.

Packväskor med mera.

Arméns sadelväskor är av två typer: parväskor för fram och för bakvalv. Båda finns i två storlekar.

Manskapsväska, fram: Lämpar sig bäst för längre turer när man vill ha kokmöjligheter då den har ett fack i botten av vänsterväskan där kokkärlet av armétyp förvaras utan att sota ner resten av packningen. Väskorna rymmer det nödvändigaste av hygienartiklar samt ett ombyte av underkläder och kamera, kikare etz. Båda väskorna är försedda med remmar som gör det möjligt att packa saker på utsidan.På främre vänstra sadelväskan kan man till exempel spänna fast en väska med hovslagarverktyg. Att slå på en tappsko tar då inte många minuter. På andra sidan brukar jag ha ett par gymnastikskor eller kängor fastspända, det är skönt att slippa ha ridstövlar hela tiden. Manskapsväskan lämpar sig bäst på en armésadel men går även att fästa på andra sadlar men den bör vara av bladtyp pga. väskans vikt när den är packad.

Officersväska, fram: Den är mindre och lämpar sig bra för dagsturer men om man kompletterar med bakväskor räcker även dessa till för längre turer. Officersväskan går med fördel att fästa på engelska sadlar efter montering av extra fästringar på sadeln.

Bakväska: Även den är av officérstyp och monteras i par. Varje väska har ett stort fack och ett mindre som sitter under locket och som är åtkomligt utan att man behöver släppa på lockets remmar. Dessa väskor är avsedda för montering på arméns manskapssadel men vilken sadel av bladtyp som helst går bra. Den går även att ha på en vanlig engelsk om man har en större och tjockare vojlock av schabraktyp som skyddar hästen mot skav och inte packar för tungt. Även här måste man montera fästen i sadeln och kanske komplettera med en enkel gjord för att förhindra ”skump”. Med hjälp av fästena för väskorna kan man sätta sovsäck, filt eller kappa bakom sadeln.

Bridonggrimma: Den är en kombination av grimma och träns. Det är mycket praktiskt att inte behöva byta från träns till grimma vid raster, inte minst om man har en häst med rymningstendenser.
Bridonggrimman ser ut som en grimma med den skillnaden att det sitter reglerbar käkrem och vanliga spännen på sidostyckets båda sidor. Dessutom finns ett fast grimskaft som sitter upplindat runt understycket när man inte använder det.

Bridonggrimma  

Bild ur kavalleriets instruktionsbok m/1909

Bettet som används är en vanlig bridong som fästes i fyrkantringarna med en kedja. Vid rast hakar man av kedjan och tar av bettet med tyglarna och tränset fungerar som grimma. Kan även kombineras med stångbett om extra nack- och sidostycke monteras.

Min egen erfarenhet av bridånggrimma i kombination med kavalleriets/arméns sadel och väskor vid ritter som sträcker sig över flera dagar med övernattning i det fria, är att det är oöverträffad utrustning för ändamålet. Man får med sig vad man behöver och det är inte nödvändigt att plocka av packningen lite i taget vid rast, man tar helt enkelt av sadeln med packning och allt. Hästen får ryggen vädrad och detta minskar risken för ryggbesvär.

Arbetssele eller Värmlandssele: Den är en vidareutveckling av artilleriets stångsele från sent artonhundratal. Det är den vanligaste seltyp som används idag för tyngre körning. Den är lättanpassad på grund av sina stora justeringsmöjligheter. breitling replica uk


Värmlandssele
Loksele

1:  Övre lokrem
2:   Loktömring
3:   Bossa
4:   Loka
5:   Söljstycke
6:   Dragläder
7:   Stångkoppelögla
8:   Nedre lokrem
9:   Nackputa
10:  Däckelputa
11:  Däckelbåge
12:  Däckeltömring
13:  Snedrem
14:  Upphållsrem
15:  Ryggstycke
16:  Dragring med beslag
17:  Ringläder (Ringbossa är bättre)
18:  Seltamp
19:  Däckelgjord
20:  Däckelgjordstropp
21:  Bukgjord
22:  Bukgjordstrop
23:  Svanskappa


När selen passas in måste man vara noga med att längden på lokorna är rätt. Förr mättes loklängden i verktum men numera mäts den oftast i centimeter. Detta underlättar mycket för sadelmakaren i sina kundkontakter. Om lokstaden lutar bakåt behöver hästen längre lokor än om lokstaden är tvär. Lokorna ska inte luta mot varandra i överändan och inte heller för mycket i sidled. Sådana lokor ligger inte stadigt och rör sig uppåt när hästen drar. Om man har svårighet att få en loksele att sitta stadigt kan en sele med ringbossor vara ett bra alternativ. Till vissa hingstar som har kraftig halsmuskulatur brukar finnlokor vara det bästa. replica rolex sale
Draglinjen från draglädrens infästning i lokträet till skackeln eller linornas fäste i vagnen eller släden skall vara rak.
Samtliga delar på en sele är utbytbara men med omsorgsfull skötsel är det inte ovanligt att lädret håller över 50 år utan reparationer, sömmarna kan däremot behövas ses över. Detta förutsätter att man torkar av selen efter varje användning, hästens svett fräter annars på lädret. Tvätta selen med sadeltvål en gång per vecka, använd tvättsvamp och dränk inte selen, (detta om selen används dagligen, annars efter var 7 - 8 användning) och smörj in selen medan den fortfarande är något fuktig med fett. Tvätta bara om det är nödvändigt. En gammal och lindrigt uttorkad sele kan mjukas upp med läderolja efter tvätt.

Bakselen eller hintertyg: Fyller samma funktion som svanskappan och hindrar selen från att glida framåt i utförsbackar men är betydligt kraftigare och är ett måste vid timmerkörning eller annat tungt arbete. Rekommenderas även vid körning med vagn. Den fästs med remmar i däckelbågen och krokar i dragringarna och är justerbar i längd och över korset. replica watches sale

Hintertyg

På bilden saknas stropparna med söljor som sitter fast i däckeln.

Denna typ av baksele anser jag vara den bästa på grund av dess stora justeringsmöjligheter och styrka. Den kan med fördel även användas till andra seltyper som är smäckrare än en arbetssele. Även den skall torkas av efter användning och skötas på samma sätt som selen. replica watches uk